ZÁSADA I: ŠTANDARDY A KVALITA SLUŽIEB |
Kritérium 1Súlad s právnymi predpismi (na medzinárodnej, národnej, regionálnej, miestnej úrovni) na výkon svojej činnosti |
I, II, III, IV |
- Certifikovaný subjekt má platné doklady/ povolenie / licencie / osvedčenia potrebné pre poskytovanie služieb.
- Činnosť subjektu je v súlade s platnými hygienickými, bezpečnostnými a technickými normami a pracovnými predpismi, atď).
- Subjekt nie je v žiadnych súdnych alebo správnych konaniach (napr. v súvislosti s nezrovnalosťami daňových odvodov a odvodov do poisťovní)
|
|
Kritérium 2Splnenie všetkých príslušných zákonom stanovených poplatkov z činností, daní a iných poplatkov. |
I, II, III, IV |
- Prevádzkovateľ má platné osvedčenie o tom, že nemá podlžnosti voči sociálnej zdravotnej poisťovni, nemá nedoplatky na daniach z príjmu a DPH, daň z nehnuteľnosti, poplatky stanovené miestnymi orgánmi.
- subjekt nie je na národnom registri dlhov a nie je v konkurze.
|
|
Kritérium 3Vysoký štandard vybavenia ubytovacích zariadení |
I |
Ubytovacie zariadenie musí spĺňať nižšie uvedené požiadavky, ak nie sú uvedené v kategórii voliteľných ukazovateľov:
- 1 – a 2-lôžkové izby majú minimálnu plochu 10m²
- Izba, ktorá má viac ako 2 lôžka, má mať navyše na každú ďalšiu osobu 2m²
- Minimálna veľkosť lôžka je: 200×80 cm (jednolôžko) a 200×120 cm (dvojlôžko),
- Posteľná bielizeň je čistá a v dobrom stave,
- Upratovanie izieb a ustielanie lôžok je každodenné – služba by mala byť v ponuke
- Nočný stolík alebo polička má byť pri každom lôžku
- V každej izbe má byť stôl alebo stolík
- Stolička alebo taburetka (1 na osobu, ale nie menej ako 2 na izbu) alebo lavička
- V každej izbe je pohár (1 na osobu, ale nie menej, než 2 na izbu) alebo neobmedzený prístup do miestnosti, kde sú k dispozícii
- Vešiak na odevy a police alebo stojan na osobné veci
- Lôžko pre jednu osobu:
- Paplón alebo dve deky
- vankúš
- obliečka na vankúš
- obliečka na paplón
- prestieradlo
- osvetlenie – minimálne jeden svetelný bod 60 W,
- výmena posteľnej bielizne raz za dva týždne a pri každej zmene hostí
- čistý ručník pre každého hosťa,
- vešiak na ručník,
- zrkadlo nad každým umývadlom, horné alebo bočné osvetlenie,
- vo všetkých izbách je otváracie okno s nepriehľadnými záclonami alebo žalúziami zasłonami lub żaluzjami,
- teplota v miestnostiach nie je nižšia než 18oC,
- na každého hosťa majú byť minimálne 2 vešiaky a miesto na odloženie oblečenia,
- v kúpeľni vana alebo sprcha, umývadlo, wc, mydlo alebo dávkovač mydla, toaletný papier, kôš s vekom, zástrčka na pripojenie sušiča alebo holiaceho strojčeka, dobré odvetrávanie,
- prístup do odpočinkovej miestnosti, ktorá by nemala byť využívaná na spanie
- ručník na ruky, osušovač rúk alebo jednorazové ručníky – vo voľne dostupnom WC
|
Ubytovacie zariadenia, ktoré sú zapojené do procesu certifikácie, musia spĺňať minimálne zákonné požiadavky :- Vyhláška Ministerstva hospodárstva SR č. 419/2001 Z.z., ktorou sa upravuje kategorizácia ubytovacích zariadení a klasifikačné znaky na ich zaraďovanie do tried a získať minimálnu kategóriu podľa klasifikácie znakov ubytovania v súkromí
- Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní |
Kritérium 4Kvalita služieb /ponúkaného produktu/ v mysliach potenciálnych zákazníkov |
I, II, III, IV |
- Celkový dojem z objektu a jeho bezprostredného okolia
- dodržiavanie štandardu prezentovaného v propagačných materiáloch s realitou (spoľahlivosť dodávky služieb)
- čistota a poriadok, funkčnosť zariadenia objektu
- správanie sa zamestnancov
- pripravenosť (otvorenosť), prijímať turistov zo zahraničia: ovládanie cudzích jazykov, menu v cudzích jazykoch, informácie a edukácia v cudzích jazykoch …
|
|
Kritérium 5Spokojnosť zákazníka |
I, II, III, IV |
|
- Kritérium, ktoré musí byť splnené počas celého obdobia držania certifikátu. Poskytovateľ služieb je povinný informovať každého klienta o možnosti zasielania hodnotenia služieb Fundacji Bieszczadzkiej alebo DO Fénix:
- ústne
- vyvesením na dobre viditeľnom a verejne prístupnom mieste plagátu - pravidiel (ktoré poskytne Fundację Bieszczadzką alebo DO Fénix)
informácie na webových stránkach poskytovateľa (ak je taká možnosť) |
Kritérium 6Táto služba je určená na zamyslenie pre určitú cieľovú skupinu |
I, II, III, IV |
|
- Poskytovateľ služieb vo svojej ponuke(vytlačenej alebo umiestnenej na internete) má jasne definované skupiny, ktorým služby poskytuje: rodiny s deťmi, školská mládež, profesijné skupiny, seniori a dôchodcovia, školenia skupín…
|
Kritérium 7Prispôsobovanie sa potrebám osôb so zdravotným postihnutím |
I, II, III, IV |
|
V prípade kategórií I, II:
- Minimálne požiadavky na úpravu hotelových zariadení pre zdravotne postihnutých – bezbariérový prístup
- Každý certifikovaný objekt musí vydať prehlásenie, že do jedného roka upraví minimálne jednu izbu pre osoby so zdravotným postihnutím
V prípade kategórií III a IV:
- Vzdelávacia služba alebo produkt, ktorý umožňuje aktívnu účasť osôb so zdravotným postihnutím.
- Ak je to tak, uveďte typ ľudí so zdravotným postihnutím, ktorí môžu tieto služby využívať
|
Kritérium 8Prispôsobovanie sa potrebám malých detí |
I, II, III, IV |
|
V prípade kategórií I, II:
- Zariadenie prijíma hostí s deťmi?
- Ak je to tak, v akom veku?
- Má zariadenie vo vybavení detskú postieľku, stoličku, chodítko, vaničku, detský kútik, zabezpečenie na schodisku?
- Je pri zariadení detské ihrisko alebo pieskovisko?
V prípade kategórií III a IV:
- Vzdelávacia služba alebo produkt umožňuje aktívnu účasť malých detí
- Ak je to tak, uveďte vek detí, ktoré môžu tieto služby využívať
|
Kritérium 9Prispôsobovanie sa potrebám cestujúcich so zvieratami |
I, II |
|
- Prijíma zariadenie hostí s domácimi miláčikmi?
- Prijíma ich vždy, alebo len po predchádzajúcej dohode?
- Prijíma hostí so všetkými druhmi zvierat, alebo iba určité skupiny zvierat?
|
ZASADA II: POSZANOWANIE ŚRODOWISKA NATURALNEGO |
Kritérium 1Využívanie a propagácia turistiky priaznivej pre životné prostredie |
I, II, III, IV |
- Ponuka založená na aktívnych a miernych (nerušivých) formách turistiky, ako je: pešia turistika, cyklouristika, jazda na koni, psie záprahy, bežecké lyžovanie, ski- turistika a turistika na snežniciach, plachtenie, kanoistika, paragliding a bezmotorové lietanie, horolezectvo.
- Všetky ponuky musia byť realizované výlučne na miestach na to určených alebo s príslušným povolením.
- Poskytovanie informácií o existujúcich turistických chodníkoch a trasách v okolí, o vzdelávacích zariadeniach, požičovniach turistického materiálu na turistiku priaznivú pre životné prostredie a pod.
|
Kategória III:
- Zahŕňa tie služby, ktoré sú spojené s aktívnym cestovným ruchom, napr. sprievodcovské služby
|
Kritérium 2Propagácia a použitie nemotorizovaného spôsobu dopravy a minimálne využívanie málo invazívnej motorizovanej dopravy . |
I, II, III, IV |
- poskytovateľ služieb neponúka, ani nepodporuje služby, osobitne invazívnych foriem motorizovanej dopravy, ako off-road, štvorkolky, motokrosové motorky a pod..
- minimálne 60% z celkového času ponúkaných služieb je vykonávaných nemotorovými dopravnými prostriedkami (napr. na bicykli, pešo, na koni…).
|
|
Kritérium 3Realizácia politiky životného prostredia |
I, II, III, IV |
Ochrana životného prostredia |
|
Kritérium 4Management energií, úsporné opatrenia na využívanie tepla a elektriny |
I, II |
Ak je objekt, alebo kancelársky priestor prenajímaný poskytovateľom:
- Používanie minimálne 40% prostriedkov, ktoré znižujú spotrebu elektrickej energie (napr. energeticko-efektívne zariadenia, osvetlenie, atď).
Okrem toho, ak je objekt, alebo kancelária v osobnom vlastníctve poskytovateľa služieb:
- Inštalácia regulácie funkcie CO, napr termostaty, regulátory, atď
|
Okrem toho, ak je objekt alebo kancelária vo vlastníctve poskytovateľa služieb:
- využitie tepelných zdrojov: elektrických (osvedčenie o energetickej hospodárnosti budovy / zariadenia), plynových, biomasy alebo iných palív (Zápisnica z kolaudácie objektu, zariadenia, vyhodnotenia a expertízy na technický stav budovy v kolaudačnej knihe).
|
Kritérium 5Povinnosť monitorovania emisií CO2 |
I, II |
|
Platí pre objekty uchádzajúce sa o certifikát „Čistá turistika”:Potvrdením je použitie internetu – CO2 kalkulačka
http://www.eko-spec.pl/ lub http://wizytowkikalkulatory.ekoszkola.pl/calc/ v prípade škôl |
Kritérium 6 Zásobovanie vodou, jej úprava a spôsob čistenia odpadových vôd |
I, II |
- Zmluva o dodávke vody, vlastný zdroj vody (dokumentácia) a zmluva na likvidáciu odpadovej vody.
- využiť minimálne 50% možností na zníženie spotreby vody pomocou zariadení (napr. dvojpolohové úsporné splachovacie zariadenia na WC, perlátory, redukcie prietoku vody,fotobunky atď)
|
Pre kategórie I, II:
- sledovanie spotreby vody a odpadových vôd (mesačný výkaz).
- Zazmluvnenie likvidácie odpadových vôd. V prípade bezodtokových nádrží(ČOV), predloženie dokladov o odvoze odpadových vôd , pri vlastnej prevádzke čistiarne odpadových vôd sú potrebné doklady o jej prevádzke a fungovaní
- Držanie aktuálnych povolení vodného zákona na zavedenie kanalizácie a odvodu dažďovej a odpadovej vodyvody zo spevnených plôch do okolitého prostredia (ak je to relevantné)
- využitie biologicky rozložiteľných čistiacich prostriedkov.
- V objektoch, kde sa nachádza bazén: udržanie kvality vody v bazéne v hygienicky dobrom stave v súlade s hygienickými a zdravotnými požiadavkami (dokumenty Sanepidu).
|
Kritérium 7Regulácia odpadu (separovanie) |
I, II |
- Držanie zmluvy na zber odpadu.
- Vyznačenie miesta pre komunálny a separovaný odpad (označené a zabezpečené kontajnery.nádoby,…)
- Zabezpečenie nakladania s nebezpečným odpadom (ak je to relevantné).
- Separovanie jednotlivých druhov odpadu – plastov, skla, papiera, kovu a organického odpadu (ak je to možné).
- opatrenia na obmedzenie vzniku odpadov.
|
Pre kategórie I, II:
- Monitorovanie produkcie odpadov.
- Skladovanie odpadu
- Držanie príslušných správnych rozhodnutí o vzniku odpadov, vrátane nebezpečných (ak je to relevantné).
|
Kritérium 8Enviromentálne vzdelávanie, výchova turistov a zamestnancov |
I, II |
- Podpora proenvironmentálnych opatrení (napr. prostredníctvom prípravy informačných materiálov, letákov, spravodajcov, informácie na webe).
- Preškolenie zamestnancov v oblasti ochrany životného prostredia poskytovateľom služieb.
- Ekologická výchova pre turistov, podporovať úsporné opatrenia v šetrení vodou,energiami,separovanie odpadu, podpora verejnej dopravy (napr. ponuka predplatného na cestovanie verejnou dopravou, zabezpečenie autobusového a vlakového cestovného poriadku, atď).
|
|
Kritérium 9Správny ventilačný systém, klimatizácia a zabezpečenie protipožiarnych opatrení |
I, II |
Zabezpečenie protipožiarnej ochrany |
- Doklady preukazujúce účinnosť vetrania, ventilácie.
- Doklady preukazujúce účinnosť klimatizácie (ak je to relevantné).
- Zabezpečenie protipožiarnej ochrany v organizácii a jej bezprostrednom okolí
- Osvetlenie musí spĺňať bezpečnostné predpisy a predpisy o ochrane zdravia, prispôsobené technologickým podmienkam kancelárie (doklady musia byť prístupné k nahliadnutiu) zabezpečenie protipožiarnej ochrany
|
Kritérium 10 Využívanie spotrebných materiálov
|
I, II |
- Monitorovanie spotreby papiera a spotrebného materiálu v kancelárii.
- Druhotné využitie spotrebného materiálu (napr. využitie papierov tlačených na jednej strane na vnútorné použitie, ponúknuť ich do škôl a materských škôl).
- použitie minimálneho množstva papiera – využívať ukladanie dát v rámci svojich možností na hardware.
|
|
ZÁSADA III: VYUŹITIE MIESTNYCH POTRAVÍN A KUCHYNE VÝCHODNÝCH KARPÁT |
Kritérium 1Využívanie miestnych surovín a potravinárskych výrobkov (vrátane, pokiaľ je to možné, biopotravín s atestom) |
I, II, III, IV |
Kategória I-II:
- Zariadenie v maximálnej možnej miere využíva miestne suroviny a potraviny
Kategória III-IV:
- Ak sa na vzdelávacom podujatí alebo ekoturistickom produkte podáva jedlo alebo občerstvenie, potom aspoň jeden deň pozostáva z pokrmov daného subregiónu Východných Karpát.
- Zariadenie v maximálnej možnej miere využíva miestne suroviny a potraviny
|
|
Kritérium 2Podávanie regionálnych jedál |
I, II, III, IV |
- Gastronomické zariadenie: má vo svojej stálej ponuke minimálne 5 chodov pozostávajúcich z jedál východokarpatskej kuchyne*) ( 5 polievok, 5 druhých jedál, 5 dezertov, 5 nápojov alebo minerálnych vôd)
- Ubytovacie zariadenie: má vo svojej stálej ponuke minimálne 3 chodov pozostávajúcich z jedál východokarpatskej kuchyne*) ( 3 polievok, 3 druhých jedál, 3 dezertov, 3 nápojov alebo minerálnych vôd)
- Gastronomické zariadenie má menu v slovenskom, poľskom a anglickom jazyku
- V ubytovacom zariadení dostávajú hostia informácie o menu (v slovenskom, poľskom a anglickom jazyku) aspoň týždeň vopred
- Stravovacie zariadenie má ďalšie ponuky v jazyku inom, než slovenskom a anglickom
- Stravovacie zariadenie nemá vo svojom menu pokrmy typu „Fast Food”
|
|
Kritérium 3Regionálny charakter interiéru |
I, II |
|
- Materiály a povrchové úpravy ako aj prvky architektúry interiéru sú v súlade s regionálnymi vzormi Východných Karpát
|
Kritérium 4Využívanie regionálneho servisu počas podávania jedál |
I, |
|
- Používanie servírovacieho riadu z prírodných materiálov počas podávania jedál, a pokiaľ je to možné, mal by byť v súlade s kulinárskymi tradíciami tej – ktorej časti Východných Karpát
|
Kritérium 5Využívanie regionálnych krojov počas podávania jedál |
I, |
|
- Personál, ktorý pracuje v gastronomickom objekte, je oblečený v ľudovom kroji, ktorý pochádza z daného regiónu a nadväzuje na regionálne tradície tejto časti Východných Karpát, alebo sú oblečení aspoň v uniforme
|
ZÁSADA IV: CHARAKTER ARCHITEKTÚRY OBJEKTOV, ICH INTERIÉRU A EXTERIÉRU S OKOLITOU ZELEŇOU JE V SÚLADE S PRÍSLUŚNOU ĆASŤOU VÝCHODNÝCH KARPÁT |
Kritérium 1Východokarpatský charakter architektúry objektu |
I, II |
- Budova je postavená z materiálov, ktoré sa nachádzajú v regióne (drevo, kameň, atď.)
- Hlavné architektonické prvky objektu sa vzťahujú k architektúre východnej časti Karpát
- Materiál nesmie napodobňovať iné materiály – napríklad plechová strešná krytina, panelové steny, plastové okná imitujúce drevo, betónové dlažby.
- Aktivity majiteľov určitým spôsobom prispievajú k zachovaniu tradícií regiónu – (napr. služby v historickej budove, alebo v budove postavenej v tradičnom štýle, vnútorné alebo vonkajšie tradičné prvky, a pod.).
- Strecha má zodpovedajúce prvky príslušnej časti Východných Karpát: sklon, tvar a druh pokrytia, odkvapy
- Objekt nemá prvky, ktoré sú charakteristické pre iné regióny, a cudzie pre Východné Karpaty
- Tvar a proporcie pevných objektov sú vhodné pre východnú časť Karpát
|
|
Kritérium 2Východokarpatský charakter interiéru objektu
|
I, II |
|
- Materiály a spôsob povrchovej úpravy prvkov architektúry interiéru je v súlade s regionálnymi vzormi východnej časti Karpát
|
Kritérium 3Východokarpatský charakter prostredia objektu
|
|
|
- Malá architektúra (ploty, koše, garáže, prístrešky, hospodárske budovy, altánky a pod.) v okolí objektu nadvôzuje na tradičnú architektúru Východných Karpát.
|
Kritérium 4Východokarpatský charakter zelene okolo objektu |
|
|
- V záhradnej architektúre sú použité len domáce a typické druhy rastlín, stromov a kríkov pre daný subregión východnej časti Karpát
|
ZÁSADA V: PRÍSLUŠNOSŤ, PROPAGÁCIA A ZAANGAŽOVANIE V ROZVOJI REGIÓNU VÝCHODNÝCH KARPÁT * ) |
Kritérium 1Ekonomická aktivita je zaregistrovaná v regióne Východných Karpát – v podoblasti zodpovedajúcej návrhu |
I, II, III, IV |
Certyfikacja w I pilotażowej edycji certyfikacji usług i produktów TPS swoim zasięgiem obejmie szeroko rozumiany obszar Bieszczadów, a mianowicie następujące gminy: Baligród, Bircza, Cisna, Czarna, Komańcza, Lesko, Lutowiska, Olszanica, Sanok, Solina, Tyrawa Wołoska, Ustrzyki Dolne, Zagórz. |
|
Kritérium 2Poskytovanie základných turistických informácií o regióne a jeho kultúrnych a prírodných hodnotách |
I, II, III, IV |
- poskytovateľ služieb a aspoň jeden zamestnanec (ak existuje) má dôkladné znalosti o:
- kultúrnych a prírodných zdrojoch regiónu
- ponukách regionálnej ekoturistiky
- systéme certifikácie GoToCarpathia
zamestnanci majú solídne znalosti
Okrem toho, pre kategóriu I, II
- v objekte, alebo v kancelárii sú vždy k dispozícii informačné tlačené materiály (brožúry, prospekty, mapy, letáky), ktoré informujú o systéme certifikácie GoToCarpathia
- zamestnanci majú solídne znalosti z vyššie uvedených bodov
|
V prípade kategórií I, II
- v objekte, alebo v kancelárii sú vždy k dispozícii informačné tlačené materiály (brožúry, prospekty, mapy, letáky), ktoré informujú o:
- kultúrnych a prírodných zdrojoch regiónu
- ponukách regionálnej ekoturistiky |
Kritérium 3Regionálne vzdelávanie turistov a zamestnancov |
III, IV |
- Ponuka je zameraná na workshopy, prednášky, ukážky, výstavy, akcie, vychádzky, výlety propagujúce prírodné a kultúrne krásy regiónu
|
|
Kritérium 4 Zapojenie do činnosti pre trvalo udržateľný rozvoj miestnu komunitu |
I, II, III, IV |
- Finančné podpory, pracovné alebo dobrovoľnícke lokálne alebo regionálne iniciatívy – nahradiť minimálne troma iniciatívami, ktoré boli podporované v minulom roku
|
|